Ухвалення закону про особливий режим спеціальної конфіскації майна екс-президента Януковича та його оточення – Арбузова, Клименка, Азарова, Курченка, Клюєва та інших – дозволить повернути у Держбюджет мільярди гривень та є продовженням європейської практики боротьби з корупцією.
Про це заявила народний депутат фракції «Народний фронт», член комітету ВР з питань національної безпеки і оборони Тетяна Чорновол сьогодні на прес-конференції в УНІАН.
«Законопроект №3025 є абсолютно співзвучним з Європейською Конвенцією ОНН проти корупції, ратифікованою Україною, яка дозволяє конфіскацію майна, якщо те було нажито злочинним шляхом», - сказала вона.
«Законопроект був написаний по образу і подобі латвійського законодавства, яке працює з 2011 року. Він відповідає італійському закону, який працює з 80-х років і приніс надзвичайно великі доходи в бюджет від майна італійської мафії», - додала народний депутат.
За інформацією Чорновол, Генеральною прокуратурою по різних провадженнях по Януковичу, Арбузову, Клименку було арештовано понад 2 мільярди різних активів та облігацій. Проте довести склад злочину через суд дуже складно, оскільки ці кошти були виведені через офшори, а отримати інформацію, хто є кінцевим власником, дуже складно.
«Зволікання у цих моментах загрожує тим, що за рік з’явиться якийсь адвокат Арбузова чи Клименка і в суді доб’ється закриття відкритої справи та повернення арештованого майна законним власникам. У результаті ми втратимо навіть невелику частку того, що було арештовано в Україні», - підкреслила вона.
У свою чергу присутній на прес-конференції громадський активіст Карл Волох зазначив, що не розуміє істерію, яка розгорнулася у пресі щодо законопроекту №3025.
«У законопроекті закладено з самого початку винятково судове рішення, тобто майно арештовується за звичайною процедурою, після цього прокурор через певний час звертається до суду, доводячи, що він розшукував бенефіціарів для роз’яснення походження майна, і в цей момент суд буде ухвалювати рішення про спецконфіскацію», - пояснив Волох.
«Зрозуміло, що Арбузов чи Янукович не нададуть паперів про законне походження майна, тому такий галас», - резюмував він.
У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що його «розроблено з метою забезпечення виконання державою стягнення на активи Януковича В. Ф. та його найближчого оточення».
«Янукович В. Ф. і його найближче оточення під час виконання покладених на них обов'язків здійснювали кримінальні злочини, пов'язані з присвоєнням державного майна, перевищенням службових повноважень тощо, і мали значні ресурси для приховування цих дій та легалізації доходів, одержаних внаслідок вчинення кримінальних злочинів. Так, використовуючи складні механізми виведення набутих злочинним шляхом коштів за допомогою компаній і фінансових установ, зареєстрованих в офшорних юрисдикціях, підставних осіб, номінальних директорів і довірених осіб, підроблені документи, насильство над свідками та ін. колишні високопоставлені чиновники України приховали і вивели з країни мільярди доларів США», - йдеться у документі.
«Понад те, загострення у відносинах між Україною і Російською Федерацією призводить до того, що злочинці колишнього режиму отримують можливість переховування від правосуддя у країні-агресорі. Враховуючи вищесказане, конфіскація активів, придбаних злочинним шляхом, щодо Януковича В. Ф. і його найближчого оточення на базі чинного законодавства України наразі є практично неможливою. Таким чином, необхідне ухвалення законодавчої бази для застосування особливого режиму спеціальної конфіскації, здійснюваної незалежно від доведення винуватості особи», - сказано у пояснювальній записці.
У законопроекті визначається, що прохання до суду про застосування режиму спецконфіскаціі подає Генпрокурор за заявою Секретаря РНБО, Глав МВС, Мін'юсту, СБУ чи заступника генпрокурора. Суд зобов'язаний ухвалити рішення протягом 10 днів з дня надходження заяви, а також зобов'язаний накласти арешт на майно осіб, щодо яких подано заяву про спецконфіскацію, не пізніше ніж наступного дня після отримання заяви.